ouwe meuk - Reisverslag uit Cusco, Peru van Wilfred Veen - WaarBenJij.nu ouwe meuk - Reisverslag uit Cusco, Peru van Wilfred Veen - WaarBenJij.nu

ouwe meuk

Door: Wilfred

Blijf op de hoogte en volg Wilfred

10 Juli 2010 | Peru, Cusco

Hola,

Dit is de laatste keer dat we een verhaaltje schrijven. We zijn bezig met ons 2de pak wijn en kijken naar Uruquay - Duistland. De laatste week na Nederland - Brazilie hebben veel cultuur opgesnoven. Zoals wij zeggen, ouwe meuk bekijken. Peter is nog 1 dag echt ziek geweest en verder een beetje aan het doorkwakkelen. 2 dagen na de wedstrijd zijn we vanuit Cusco naar Lima vertrokken. Het hostel Kusillus is een mooi hostel en Jaime is erg aardig. We zitten daar nu voor de 3de keer (mijn 5de keer). De busreis duurde als vanouds 21 uur. De volgende ochtend kwam Hester ons opzoeken om samen naar een museum te gaan. Goed, we zijn in Peru en dus wist de taxichaffeur niet waar we heen moesten en reed dus een eind in de rondte. Toevallig zette hij ons af bij het mooiste museum van Lima. Het is echt een schitterend museum. 10000den keramische potje en maskers e.d. Echt geweldig. Maar ja, we hadden niet veel tijd om te kijken omdat de chaffeur zolang rond had gereden en omdat om 13.30 uur het begon. Tsja, voetballen !!!!!!!!!! Nederland - Uruquay. Gekeken in een erg leuk restaurant van een nederlandse eigenaar. Het was bommetje vol. Na het laatste fluitsignaal werd het pas echt feest. We zijn heel lang blijven hangen met het genot van wat biertjes, champagne en broodje bal! Echter gingen we s avonds met de bus naar Trujillo.
In de ochtend kwamen we aan in Trujillo en reden naar ons hostel in Huanaco. Erg mooi aan het water en een gezellig plaastje. Alles gedumpt en meteen een tour geboekt naar Chan Chan en een museum. Chan Chan is erg mooi om te zien, een oude stad. Het ligt in de middle of nowhere. Het is gebouwd met adobe-stenen en wel 10000 sculptures. Verder liggen er in de buurt Huaca del Sol en Huaca de la Luna. Del Sol is de grootste tempel/piramide. Deze tempel is gebouwd van meer dan 140 millioen adobestenen. Ja, de Moches konden er wat van. Verder de dag nog gekeken bij andere opgravingen zoals, La Huaca Esmeralda (een Chimu-tempel) Ook het museum van de Moches was mooi, maar weer allemaal keramische potjes en pannetje. De hele dag een taxi gehuurd van 09.00 tot 16.00 uur voor 8,50 euro per persoon. Echt geweldig. s middags tussen het eten door gekeken naar Spanje - Duitsland. Yes. Wordt een mooie finale tussen Nederland en Spanje. Ach en Nederland wint toch. Dus zo spannend wordt het nou ook weer niet. Daarna ons naar een winkelcentrum laten brengen om boodschappen te doen. Een gigantisch luxe winkelcentrum, maar ja we zijn in Peru, dus ...... er was geen stroom. Alle winkels in het donker en we konden dus niets kopen.
De volgende ochtend vroeg op om om 6.00 uur naar Chiclayo te gaan. In Chiclayo gezocht naar een tour die ons naar Sipan bracht. Oude Moche-graven. (De Moches waren een bloeddorstig volk die de natuur als leidraad hadden. Het gekke is dat de Incas een naam hebben, maar de Incas hebben maar 55 jaar geregeerd) De graven zijn pas in 1963 ontdekt en velen zijn leeggeroofd door de lokale bevolking. Echter er zijn er ook wat die nog geheel intact zijn. De belangrijkste is de koning van Sipan. Uiteraard weer 3 museums gezien met keramische potjes en pannetjes. Kan ze niet meer zien.
De laatste dag nog lekker door Huanaco geslenterd en s middags door naar Trujillo. Wat een waardeloze stad is Trujillo. Bijna niets moois aan. s avonds bij de bushalte gewacht. Was een erg nare buitenwijk en we voelden ons niet op ons gemak. Maar ach, Hester werd beschermd door 2 grote kerels. Wij dus. Zaterdagochtend aangekomen in Lima en Hester thuis afgezet. We zijn nog ff bij het strand geweest. Peter en ik smiddags voetbal gekeken en we gaan morgenvroeg naar Nederland. Shit, zitten in het vliegtuig als Nederland moet spelen. Maar ach, we winnen toch.

Oja, Peter en ik zouden in een 2 persoonsbed slapen. Wordt nu wel erg intiem, maar Jaime heeft onze kamer gewisseld en kregen 2 1-persoonsbedden. Toch niet lekker knuffelen, haha. Zou 45 minuten duren, maar na 4 uur gewacht te hebben was het dan toch zover.

We hopen dat jullie weer hebben genoten van dit verhaal en tot snel.

liefs P&W

• 11 Juli 2010 - 08:58

Engelien:

Goede reis terug. Het is hier nog steeds erg warm. We zullen wel voor jullie meejuichen en duimen.

• 11 Juli 2010 - 17:27

Saskia:

4 uur vertraging!!!!!! Dat verzín je toch niet haha, volgens mij is nog nooit iemand zo blij geweest met vertraging ;-). Ik ben super blij voor jullie dat je toch de finale kunt zien!!
    Een hele goede reis alvast gewenst... hopenlijk in een feeststemming!!!!!

• 18 Juli 2010 - 08:08

Lenneke:

Hé Willie,

waarom lees ik pas nu dat je in Cusco was. Ik was er een paar dagen die dezelfde tijd. Had je graag gezien en oude verhalen ophalen en samen weer lange avonden maken in Indigo. Ik vind het fijn dat je een leuke vakantie hebt gehad en wie weet ..
    kus kus